שירות לקוחות:
שליח עד הבית חינם בקנייה מעל 250 שקלים!

תוספי תזונה מומלצים

רוב המבוגרים נוטלים סוג כלשהו של תוסף תזונה ללא מרשם. אבל האם המוצרים האלה מתאימים לכולם?

תוספי תזונה ללא מרשם הם עסק גדול – יותר מ-90,000 מוצרים מניבים כ-30 מיליארד דולר מדי שנה בארצות הברית. מבוגרים מהווים חלק גדול מהמכירות הללו. סקר של כמעט 3,500 מבוגרים בני 60 ומעלה שפורסם ב-1 באוקטובר 2017 ב-The Journal of Nutrition מצא ש-70% משתמשים בתוסף יומי (מולטי ויטמין או ויטמינים או מינרלים בודדים), 54% נוטלים תוסף אחד או שניים, וכן 29% לוקחים ארבעה או יותר.

אבל האם הכדורים האלה תרופה טובה, או בזבוז כסף?

מה המדע מראה?

תוסף תזונה הוא מונח גג הכולל הכל, החל מוויטמינים ומינרלים ועד לצמחים ומוצרים ביוסימילרים (כגון מה שנקרא “הורמון גברי טבעי” כלומר תוספי טסטוסטרון). עם זאת, לרוב, אנשים משתמשים ב”תוסף” בפירושו של ויטמין או מינרלים בודדים או מולטי ויטמין (כלומר, מוצר המכיל 10 ויטמינים או יותר, מינרלים, או שניהם). פרוביוטיקה היא דוגמה לתוסף תזונה.

כדורים

למרות שתוספי מזון פופולריים, ישנן עדויות מוגבלות לכך שהם מציעים יתרונות בריאותיים משמעותיים. למעשה, מחקר שפורסם באינטרנט ב-28 במאי 2018, על ידי כתב העת של הקולג’ האמריקאי לקרדיולוגיה, מצא כי ארבעת התוספים הנפוצים ביותר – מולטי ויטמינים, ויטמין D, סידן וויטמין C – לא מגנים מפני מחלות לב וכלי דם.

אז למה כל כך הרבה אנשים לוקחים תוספי מזון אם היתרונות הבריאותיים זניחים או לא קיימים עבור האדם הממוצע והבריא? לעיתים קרובות אנשים חושבים עליהם כעל משהו נוסף שהם יכולים לעשות כדי להיות בטוחים שהצרכים התזונתיים הבסיסיים שלהם מכוסים. יש גם אפקט פלצבו אפשרי לנטילת תוספי מזון. אנשים מרגישים בריאים יותר אם הם עושים משהו שהם מאמינים שגורם להם להיות בריאים.

הבעיה הגדולה ביותר עם תוספי מזון היא שהם אינם מוסדרים על ידי ה-FDA. תוספי מזון יכולים להופיע על המדף ללא צורך להוכיח שהם מציעים יתרונות כלשהם. עם רגולציה ופיקוח מוגבל, קשה גם לדעת בוודאות שהתוסף מכיל את המרכיבים על התווית והוא נקי ממזהמים.

אבל לא הכל חדשות רעות. לדוגמה, מחקרים מסוימים הראו כי חומצה פולית וויטמינים מסוג B עשויים להפחית את הסיכון לשבץ מוחי. כמו כן, מחקר הבריאות של הרופאים השני, שפורסם ב-2012 על ידי חוקרי הרווארד, מצא שגברים שלקחו מולטי ויטמין יומי במשך 11 שנים היו בסיכון נמוך ב-8% לסרטן ובסיכון נמוך ב-9% לקטרקט בהשוואה לקבוצת פלצבו.

חלק מתוספי התזונה מתאימים לשני המינים וחלק מתאימים לנשים. יש כאלה שנועדו לנשים בהריון ויש אף ויטמינים במיוחד נגד נשירת שיער.
ישנם תוספי תזונה לירידה במשקל ויש כאלה שנועדו להוריד כולסטרול, בנוסף ישנם תוספי תזונה נגד מחלות מסוימות לדוגמה דלקת פרקים.

סיכונים בריאותיים אפשריים

רוב התוספים בטוחים לנטילה, אבל יש יוצאים מן הכלל. לדוגמה:

  • מינונים גבוהים של בטא קרוטן נקשרו לסיכון גבוה יותר לסרטן ריאות אצל מעשנים.
  • עודף סידן וויטמין D עלולים להגביר את הסיכון לאבנים בכליות.
  • מינון גבוה של ויטמין E עלול להוביל לשבץ מוחי הנגרם על ידי דימום במוח.
  • ויטמין K יכול להפריע להשפעות נוגדות הקרישה של מדללי דם.
  • נטילת כמויות גבוהות של ויטמין B6 במשך שנה או יותר נקשרה לנזק עצבי שעלול לפגוע בתנועות הגוף (התסמינים חולפים לרוב לאחר הפסקת התוספים).

תפקיד לקבוצות בסיכון גבוה

תוספי מזון יכולים למלא תפקיד חשוב עבור קבוצות מסוימות בסיכון גבוה. לדוגמה, מבוגרים שאובחנו עם אוסטאופורוזיס עשויים לדרוש תוספת של ויטמין D וסידן מעבר למה שהם מקבלים מהתזונה הרגילה שלהם. תוספי מזון יכולים גם לעזור לאנשים עם מחלת קרוהן או צליאק, מצבים המקשים על ספיגת חומרים מזינים מסוימים. אנשים עם מחסור בוויטמין B12 זקוקים כמעט תמיד לתוספת.

כמה מחקרים מצאו גם שנוסחה של ויטמין C, ויטמין E, קרוטנואידים, אבץ ונחושת יכולה להפחית את התקדמות ניוון מקולרי הקשור לגיל, הגורם העיקרי לאובדן ראייה בקרב מבוגרים. יתרה מכך, אנשים שאינם סבילים ללקטוז ואינם מקבלים מספיק ויטמין D וסידן כי הם לא אוכלים מוצרי חלב יכולים גם להפיק תועלת מתוספים.

המסר כאן הוא שתוספי מזון שנקבעו על ידי רופא מועילים לאנשים עם בעיות רפואיות מסוימות. אחרת, עדיף לקבל את הוויטמינים והמינרלים מהמזון ולא מכדור.

מיכאל
מיכאל

מיכאל הוא מאמן כושר אישי מנוסה שעבד עם עשרות לקוחות ועזר להם לשפר את הרגלי התזונה שלהם, להכנס לכושר ולרדת במשקל.

אולי יעניין אותך...
האם גמגום זה תורשתי
 טיפול בגמגום

גמגום הוא הפרעת דיבור המתאפיינת בחזרות על צלילים, הברות או מילים, מתיחת צלילים והפסקות בתהליך הדיבור. אנשים הסובלים מגמגום יודעים מה הם רוצים לומר אך

האם פוקר יכול להיות בריא?

כשחושבים על פעילויות בריאות, כנראה שפוקר לא נמצא בראש הרשימה. זה ידוע יותר בחדרים מעושנים או בבוהק העז של אורות הקזינו מאשר ביתרונות הבריאותיים שלו.

איך לעצור התקף שיעול
שיעול נבחני

שיעול נובח יכול להדאיג ההורים לשמוע, במיוחד כאשר הוא נובע מהקטנים שלהם. הצליל הייחודי דומה לרוב לנביחה של כלב ים, ולמרות שהוא אופייני למדי, הבנת

לחץ על אחת התוויות להגדלה
דילוג לתוכן