שירות לקוחות:
שליח עד הבית חינם בקנייה מעל 250 שקלים!

תרופות סבתא לנשירת שיער

אכילת יותר חלבון, שימוש במוצרים העשויים עם קפאין, הימנעות מצבע קבוע והפחתת הלחץ היום יומי הם רק חלק מהדברים שאתם יכולים לעשות כדי לקדם צמיחת שיער בריאה ומהירה יותר.

אתם בוודאי תוהים אם יש משהו שאתם יכולים לעשות כדי לגרום לשיער שלכם לצמוח מהר יותר. האם מוצרים כלשהם עוזרים? האם שינויים תזונתיים יכולים להאיץ את הצמיחה? ומה לגבי תרופות או טיפולים?

במאמר זה נעזור לענות על שאלות אלו. אנו גם נסקור מקרוב מה יכול להשפיע על צמיחת השיער ואת הצעדים שתוכלו לנקוט כדי לשפר את צמיחתו.

איך השיער צומח?

הנה עובדה מרתקת: אתם נולדים עם כל זקיקי השיער שיהיו לכם אי פעם – בסביבות 80,000 עד 120,000 על הקרקפת שלך. זה טבעי לאבד כ-100 שערות ביום.

שיער צומח משורש שנמצא בתחתית זקיק השיער מתחת לעור. הדם בקרקפת הולך לזקיק ומספק חמצן וחומרים מזינים לשורש השיער, מה שעוזר לשיער לצמוח.

כשהשיער גדל, הוא ידחוף את העור שלך ויעבור ליד בלוטת שמן. אותו השמן מהבלוטה הזו הוא שגורם לשיער שלכם להיות מבריק ורך.

מה יכול לעזור לשיער לצמוח?

לגנטיקה יש תפקיד בשמירה על צמיחת שיער בריאה. עם זאת, מספר גורמים נוספים נכנסים לתמונה.

למרות שאין שיקוי קסם או תרופה שיביאו לצמיחה מיידית, ישנם צעדים שתוכלו לנקוט כדי לעזור לשיער שלכם לצמוח ולמנוע ממנו להישבר.

בואו נסתכל על 15 טיפים שעשויים לעזור לשיער שלך לצמוח מהר יותר וחזק יותר.

הימנעו מדיאטה מגבילה

לדברי ד”ר לינדזי בורדון, רופאת עור ב-Columbia Doctors ועוזרת פרופסור לדרמטולוגיה במרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה, אנחנו לא יכולים לשלוט בכל מה שמשפיע על צמיחת השיער שלנו. אך ישנם דברים שאנו יכולים להימנע מהם שעלולים לגרום לפגיעה בגדילת השיער ולנשירה מוגברת.

“דיאטה מגבילה יכולה להפחית משאבים וחומרים מזינים הדרושים לצמיחת שיער”, אמרה בורדון.

“וכיוון שצמיחת השיער נמצאת בעדיפות נמוכה יחסית לתפקודי גוף אחרים, צמיחת השיער נעצרת במהירות כאשר הגוף שלך נתון ללחץ עקב דיאטה מגבילה”, הסבירה.

בנוסף הסבירה “גם לאחר חידוש תזונה בריאה, נשירת שיער נמשכת בדרך כלל במשך תקופה של מספר חודשים”.

סקירת מחקרים משנת 2017 הראתה כי מחסור בחומרי מזון מרכזיים יכול להשפיע הן על מבנה השיער והן על צמיחתו. ירידה פתאומית במשקל עלולה לגרום לנשירה זמנית, הידועה בשם( telogen effluvium) או התקרחות מפושטת (TE) עקב מחסור בניאצין.

בדקו את צריכת החלבון שלכםביצת עין (חלבון)

“אם התזונה שלכם מוגבלת מאוד, השיער שלכם לא יצמח בצורה אופטימלית, דבר שיכול לגרום לנשירה”, אמרה בורדון.

“שמירה על תזונה מאוזנת היטב עם צריכת חלבון מספקת חשובה לצמיחת שיער מיטבית”, הוסיפה. “באופן כללי, אנו ממליצים על 50 גרם חלבון או יותר ליום.”

נמליץ לכם לצרוך כמות מספקת של מאכלים עם חלבון.

על פי אותה סקירה של מחקר, ירידה בצריכת חלבון יכולה גם לגרום ל-TE.

נסו מוצרים עשירים בקפאין

כולנו יודעים שקפאין יכול לתת לנו דחיפה אנרגטית – והוכח שהשימוש המקומי בו גם נותן דחיפה לצמיחת השיער.

מחקרים מראים שקפאין במוצרים מקומיים, כמו שמפו ומרכך, יכול למנוע נשירת שיער ביעילות כמו טיפולים מבוססי תרופות. קפאין עשוי לקדם את צמיחת השיער על ידי גירוי חילוף החומרים והתפשטות התאים.

קראו על שמנים אתריים

שמנים אתריים לא רק מריחים טוב, הם עשויים גם לעזור לקדם את צמיחת השיער.

מחקר קטן אחד מצא כי לאחר שלושה חודשים, שמן זרעי דלעת שנמרח באופן מקומי הגדיל באופן משמעותי את צמיחת השיער מחדש אצל משתתפים עם התקרחות נשית. עם זאת, נדרשים מחקרים גדולים יותר כדי לתמוך עוד יותר בתוצאה זו.

מחקר משנת 2015 גם הראה ששמן רוזמרין עשוי להיות יעיל באותה מידה כמו מינוקסידיל, החומר הפעיל ברוגיין, בשיקום צמיחת שיער. שוב, דרוש מחקר נוסף כדי לגבות ממצא זה.

שמנים אתריים אחרים כמו שמן מנטה, שמן חוחובה ושמן לבנדר מראים גם הם הבטחה למניעת נשירת שיער, על פי סקירה משנת 2020 של מחקר מהימן.

שפרו את הפרופיל התזונתי שלכם

ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן ספציפיים חשובים במיוחד לבריאותך הכללית וגם ממלאים תפקיד מפתח במתן האנרגיה הדרושה לגוף שלך לצמיחת שיער. חומרים מזינים אלה יכולים לכלול:

כמה מחקרים מצאו רמות נמוכות יותר של ויטמין D, חומצה פולית ואבץ אצל אנשים עם מצב אוטואימוני של נשירת שיער אלופציה אראטה.

מחקר אחד משנת 2015 מצא כי נטילת תוספי אומגה 3 ואומגה 6 במשך 6 חודשים עשויה לסייע בהגנה מפני נשירת שיער אצל אנשים עם התקרחות נשית.

נסו עיסוי קרקפת

עיסוי קרקפת יכול לעזור לקדם הרפיה ולהפיג מתחים. אבל, על פי מחקר קטן משנת 2016, זה עשוי גם לעזור לשפר את בריאות השיער שלכם.

בעוד שהמחקר המוכיח את היעילות של ביוטין מוגבל, סקירת ספרות מצאה 18 מקרים מדווחים שהראו שיפור קליני בבריאות השיער והציפורניים לאחר תוספת ביוטין. עדיין יש צורך במחקר נוסף כדי לתמוך בכך.

המחקר משנת 2016 בדק את היעילות של עיסויי קרקפת יומיומיים בני 4 דקות. לאחר 24 שבועות, החוקרים גילו כי לתשעת הגברים המעורבים במחקר היה שיער עבה יותר בסוף המחקר מאשר בתחילתו. עדיין נדרשים מחקרים גדולים יותר כדי לתמוך בתוצאות אלו.

למרות שהמחקר לא הראה שום הבדל בולט בצמיחת השיער, ההערכה היא שעיסוי הקרקפת עשוי לעזור להרחיב את כלי הדם מתחת לעור. זה, בתורו, עלול להוביל לשיער עבה וחזק יותר שפחות סביר להישבר או להינזק.

ניתן לקבל עיסוי קרקפת מקצועי או להתפנק בעיסוי עשה זאת בעצמך בבית.

בדוק טיפול בפלזמה עשירה בטסיות דם (PRP)

מוסמכת עור מוסמכת ד”ר ספנה פאלפ מ-Spring Street Dermatology אומרת ששימוש בטיפול PRP עם מטופלים עם נשירת שיער הוכיח הבטחה.

בעוד שיש צורך במחקרים מבוקרים יותר, מחקר אחד מצא כי PRP עשוי לשמש כאופציה טיפולית יעילה לנשירת שיער.

“PRP הוא טיפול פורץ דרך המשתמש בהזרקות של ריכוז של טסיות הדם של המטופל עצמו כדי לשחזר ולהאיץ את צמיחת השיער”, אמר פאלפ. “טסיות דם הן חלבון המופק מזרם הדם וה-DNA של האדם, שיכולים לפעול כמו תא גזע כאשר הם מוכנסים בחזרה לגוף.”

הזרקת PRP לקרקפת יכולה לעורר זקיקי שיער רדומים, וכתוצאה מכך לצמיחת שיער רבה יותר.

הטיפולים יכולים להיות פעם בחודש, למשך 3 חודשים, וכל 6 חודשים לאחר מכן לצורך תחזוקה, על פי המחקר לעיל.

אל תגזימו עם החום

החום מהמסלסלים, מייבשי השיער והמחלקים עלול להזיק לשיער ואף לגרום לשבירתו. אולי הימנעות מוחלטת מעיצוב השיער בחום איננה אפשרות, אבל כדאי בכל מקרה לנסות להגביל את תדירות השימוש בכלים אלו.

הפחתת הטמפרטורה של כלי עיצוב מחוממים יכולה גם לעזור להפחית את הנזק לשיער.

בנוסף, על פי סקירה משנת 2019 של מחקר מהימן, שימוש במוצר מגן חום לפני שימוש בכלי עיצוב מחומם עשוי להפחית באופן משמעותי את שבירת השיער.

טיפולי חום פועלים על ידי יצירת מחסום הגנה המסייע במניעת אובדן לחות בעת שימוש בכלים מחוממים.

שוחחו עם רופא על מינוקסידיל

ונסה תומס, כימאית קוסמטית ומייסדת של פרילנסר פורמולציות, אומרת שיש כמה מרכיבים, כמו מינוקסידיל, שנבדקו קלינית לצמיחת שיער והראו תוצאות חיוביות.

מינוקסידיל משמשת לטיפול בנשירת שיער תורשתית בחלק האחורי של הראש והוא החומר הפעיל ברוגיין.

“חלק מהמוצרים המכילים מינוקסידיל אינם זקוקים למרשם אם ריכוז המינוקסידיל הוא מתחת לאחוז מסוים”, אמר תומס. עם זאת, כל מוצר המשתמש בתרופה זו חייב להיות רשום במנהל המזון והתרופות (FDA).

התרופה הזו לא לא עובדת עבור כולם, וזה יכול לקחת 3 עד 6 חודשים כדי לראות תוצאות. נחזור ונאמר, אל תקחו תרופות לשיער לפני שתייעצו עם הרופא שלכם.

אל תגזימו עם הצבע לשיער

“כשאנחנו צובעים את השיער שלנו ומשנים את המרקם שלו בכימיקלים, התהליכים האלה יכולים להפעיל לחץ על השיער ולגרום לו להישבר”, אמר תומס.

“אבל כשאנחנו מפחיתים את התהליכים האלה, השיער נשבר פחות ויכול להיראות כאילו הוא גדל מהר יותר”, הוסיפה.

על פי סקירה משנת 2021, צבעים קבועים יכולים להסיר את חומצות השומן הטבעיות המרכיבות את השיער. צבעים אלה יכולים לגרום לנזק רב יותר מאשר אפשרויות לא קבועות.

מרחו נוגדי חמצון על הקרקפת

מחקרים קליניים מראים כי מריחת נוגדי חמצון על הקרקפת עשויה להפחית משמעותית את נשירת השיער ולשפר את מצב הקרקפת.

במחקר אחד שנמשך 8 שבועות, נשים שהשתמשו בשמפו או בטיפול בקרקפת שהכיל את נוגד החמצון piroctone olamine הגדילו באופן משמעותי את כמויות השיער ושיפור מצבי הקרקפת מאשר נשים שהשתמשו בתכשירי פלסבו.

מחקר אחר בן 24 שבועות הציג תוצאות דומות. גברים ונשים שהשתמשו בטיפול לקרקפת שהכיל פירוקטון אולמין ונוגדי חמצון אחרים, חוו פחות נשירת שיער משמעותית בהשוואה למשתתפים שהשתמשו בטיפול פלצבו.

חוקרים מאמינים שמרכיבים אלו עשויים לשפר ולהגן על מחסום הקרקפת, וכתוצאה מכך להביא לדלילות שיער מופחתת.

למנוע שבירת שיער

שבירת שיער, יחד עם יובש וקרזל, עלולים להתרחש כאשר הקשקשים שמחזיקים את הקווצות יחד בציפורני השיער הפנימיות שלך מתפרקות.

כדי למנוע את זה, נסה לבצע את הפעולות הבאות:

  • אכילת תזונה עשירה בחומרים מזינים לחיזוק שיער כמו ברזל, אבץ וחומצה פולית
  • למרוח שמפו בעיקר על הקרקפת
  • שימוש במרכך
  • כאשר מגבת מייבשת את השיער שלך, ספוג את השיער במקום לשפשף אותו
  • לתת לשיער שלך להתייבש באוויר במקום להשתמש במייבש, אם אפשר
  • הימנעות מצחצוח יתר
  • שימוש במברשת עם זיפים טבעיים רק בעת עיצוב השיער

כדאי להסתפר מידי פעם

גזירת שיער כל כמה חודשים יכולה להגביר את צמיחת השיער הבריא. זה מסיר קצוות מפוצלים, מונע מהם להתפשט יותר במעלה החוטים שלך ולגרום לשבירת שיער.

מה שגזרות רגילות לא יעשו, למרות האמונה הרווחת, זה לגרום לשיער שלך לצמוח מהר יותר. השיער שלך גדל בערך חצי אינץ’ בחודש, לא משנה באיזו תדירות תגזור אותו.

הגנו על השיער גם כשאתם ישנים

כדי לעזור לקדם שיער בריא כשאתה ישן, נסה את הפעולות הבאות:

  • ודאו שאתם ישנים מספיק – בדרך כלל 7 עד 9 שעות. חוסר שינה מספיק מפחית את ייצור המלטונין בגוף, הורמון הממלא תפקיד בוויסות צמיחת השיער.
  • השתמש בציפית משי או סאטן על הכרית כדי לצמצם את החיכוך, המשיכה והסבך שעלולים לגרום לשבירת שיער, במיוחד אם יש לכם שיער ארוך.
  • אל תלכו לישון עם שיער רטוב, שינה על שיער רטוב יכולה לפגום בזקיקי השיער ולהביא לשבירתו בעתיד.

להפחית לחץ

מחקר מראה שמתח כרוני יכול להוביל לנשירת שיער. זה עלול לגרום לזקיקי השיער שלכם להיכנס לשלב מנוחה במהלכו הם משילים שיער במקום להצמיח קווצות חדשות ובכך לגרום לו לנשור.

להלן מספר דרכים טבעיות להפחתת מתח:

  • ספורט
  • מדיטציה
  • כתיבה ביומן
  • שמירה על תזונה בריאה

שאלות נפוצות

אלו התשובות לכמה שאלות נפוצות לגבי מהירות הצמיחה של השיער: 

איך אוכל להגדיל את צפיפות השיער שלי?

למרות שאינך יכול לשנות את מספר זקיקי השיער שיש לך, אתה עשוי לעזור באופן טבעי להגביר את צפיפות השיער שלך על ידי אכילת תזונה מאוזנת היטב הכוללת חומרים מזינים לצמיחת שיער כמו ביוטין, ויטמין C וחלבון. הפחתת נזקי השיער על ידי הימנעות מצביעה קבועה והימנעות מייבוש השיער בחום עשויים אף הם לעזור.

לחלופין, השתלת שיער כגון השתלת יחידת זקיקים (FUT) או מיצוי יחידה זקיקית (FUE) יכולה להגביר את צפיפות השיער שלך.

באיזו עונה שיער אדם צומח הכי מהר?

יש מעט מאוד מחקרים על צמיחת שיער עונתית. מחקר ישן יותר משנת 1991 מצא כי עבור 14 גברים לבנים בבריטניה, צמיחת השיער הגיעה לשיא במרץ והייתה בנקודה הנמוכה ביותר בספטמבר. עם זאת, נדרשים מחקרים גדולים ומגוונים יותר כדי לתמוך בכך.

בניגוד למיתוס הפופולרי, אין הוכחות מדעיות לכך ששיער צומח מהר יותר בקיץ.

איך מפסיקים נשירת שיער לאחר ירידה במשקל?

אחת מתופעות הלוואי של ירידה במשקל יכולה להיות גם איבוד שיער. בין שאר הגורמים, הדבר עלול להיגרם ממחסור בחומרים מזינים כגון חומצות שומן, חלבון ואבץ.

כדי לסייע במניעת נשירת שיער, הימנע מדיאטה מזורזת, דיאטות דלות מאוד בחלבון ודיאטות מגבילות אחרות.

אילו תסרוקות מעודדות צמיחת שיער בריאה?

אמנם אין תסרוקת אחת שעוזרת להצמיח שיער בריא, אבל סגנונות טבעיים שאינם זקוקים להרבה תחזוקה עשויים למנוע נזק לזקיקים שלך.

תסרוקות שעלולות להזיק לשיער שלך כוללות קוקו, לחמניות ותסרוקות. הימנע מלמשוך את השיער בחוזקה עם אלסטיות, קליפסים, רצועות שיער, או כל אביזרים אחרים שמפעילים לחץ על השורשים שלך. אחרת, זה עלול להוביל לנשירת שיער.

בשורה התחתונה

בעוד שגנטיקה ממלאת תפקיד בצמיחת שיער, מספר גורמים אחרים גם נכנסים לתמונה. ולמרות שאין נוסחה קסומה לצמיחת שיער מיידית, ישנם צעדים שתוכל לנקוט כדי להגביר את הבריאות והצמיחה של השיער שלך.

אכילת תזונה בריאה הכוללת רכיבי תזונה מרכזיים כמו גם חלבון מספק היא המפתח. שימוש במוצרים וטיפולים מסוימים עשוי לקדם צמיחת שיער.

אם אתם מודאגים מנשירת שיער פתאומית או מתקשים לגרום לשיער שלכם לצמוח, נמליץ לכם לדבר עם רופא על הסיבה לכך שזה קורה.

מיכאל
מיכאל

מיכאל הוא מאמן כושר אישי מנוסה שעבד עם עשרות לקוחות ועזר להם לשפר את הרגלי התזונה שלהם, להכנס לכושר ולרדת במשקל.

אולי יעניין אותך...
מלון פארק מים
מלונות שאפשר לאכול בהם בריא

בעולם המהיר של היום, חופשות מציעות הזדמנות פז להיטען ולהתחדש. בעוד שרבים מקשרים נסיעות לפינוק ורוגע, ישנה מגמה הולכת וגוברת של חופשות בריאות המעניקות עדיפות

כמה ויטמין D צריך ביום
כמה חלבון שיער צריך

שיער מורכב בעיקר מחלבון המכונה קרטין, המהווה כ-95% מהמבנה שלו. הקרטין מורכב מ-15-20 סוגים שונים של חומצות אמינו, שהן אבני הבניין של החלבון. חלבון זה

פרוביוטיקה מומלצת לשיער בריא
האם יש קשר בין חלבון לנשירת שיער?

נשירת שיער יכולה להיות מעיקה, אך הבנת הגורם לה היא חיונית למציאת פתרונות. מחקרים מצביעים על קשר ברור בין צריכת חלבון לא מספקת לנשירת שיער.

לחץ על אחת התוויות להגדלה
דילוג לתוכן