שירות לקוחות:
שליח עד הבית חינם בקנייה מעל 250 שקלים!

עודף ויטמין D

ויטמין D, המכונה בחיבה “ויטמין השמש”, נחגג זה מכבר בשל יתרונותיו הבריאותיים הרבים. מחיזוק ההגנה החיסונית שלנו ועד תמיכה בבריאות העצם, תפקידה הוא מכריע ללא עוררין. עם זאת, כמו בהיבטים רבים של בריאות ותזונה, האיזון הנכון הוא חיוני. בעולם של היום, שבו מחסור בוויטמין D משתולל, רבים פונים לתוספי מזון כדי לגשר על הפער. אבל יש אזהרה: עודף ויטמין D יכול להוכיח מזיק. בואו נעמיק בריקוד המורכב של מינון ויטמין D.

מניעת רמות ויטמין D

לכל רכיב תזונתי יש “אזור זהב” – לא מעט מדי, לא יותר מדי, אלא בדיוק כמו שצריך. עבור ויטמין D, רמות בדם בין 30-60 ng/mL נחשבות בדרך כלל ויטמין Dלאופטימליות. עם זאת, בעיות מתחילות כאשר רמות אלו עוברות את רף ה-100 ננוגרם/מ”ל, הנחשבת כהופעת רעילות. סיבוכים חמורים מתעוררים עם רמות העולה על 150 ננוגרם/מ”ל, המעידים על עודף ויטמין D בזרם הדם.

איך קורות מנת יתר

טעויות קורות. לפעמים זה מרשם שפורש לא נכון, לפעמים זה עשוי להיות תוספת עצמית מוגזמת. לדוגמה, היו מקרים של אנשים שנטלו עד 10,000 IU מדי יום במשך תקופות ממושכות. מקרה מדאיג אחד הדגיש אדם שצורך 130,000 IU מדי יום במשך כמעט שנתיים. נתונים אלה הם רחוקים מהגבול היומי העליון המומלץ של 4,000 IU.

סימנים וסימפטומים

היפרקלצמיה – עומס הסידן:

אחד מתפקידיו של ויטמין D הוא לסייע לגופנו בספיגת סידן מהתזונה שלנו. אבל עם עודף ויטמין D, תהליך זה נכנס להילוך יתר, מה שמוביל למצב הנקרא היפרקלצמיה או רמות סידן מוגברות בדם. התסמינים של מצב זה כוללים:

  •   אי נוחות במערכת העיכול כמו הקאות, בחילות והתכווצויות בבטן.
  •   עייפות, הזיות, סחרחורת ובלבול.
  •   צמא מוגבר והטלת שתן תכופה.
  •   חששות בכליות, כולל היווצרות אבנים כואבות בכליות ובמקרים קיצוניים, אי ספיקת כליות.
  •   לחץ דם מוגבר ואי סדרים בלב.

מצוקה במערכת העיכול:

בעוד היפרקלצמיה עלולה לגרום להפרעות במערכת העיכול, מנות מגה של ויטמין D יכולות, כשלעצמן, לגרום לתסמינים במערכת העיכול. בחילות, הקאות, אובדן תיאבון, שלשולים ועצירות דווחו על ידי אלה שצרכו מינונים גבוהים מאוד של ויטמין D, מה שהוביל לעודף ויטמין D לאורך זמן.

הערפל הנפשי של צריכת יתר של ויטמין D:

בריאות הנפש אינה חסינה מפני ההשלכות של עודף ויטמין D. אלו עם היפרקלצמיה הנגרמת על ידי רעילות מדווחים לעתים קרובות על בלבול, מצבי רוח דכאוניים ואפילו פסיכוזה. בתרחישים נדירים וחמורים, אנשים נכנסו לתרדמת.

חידת הכליות:

הכליות נושאות את הנטל של מינון יתר של ויטמין D. רמות גבוהות של סידן בדם עלולות לגרום להטלת שתן תכופה, מה שמוביל להתייבשות ולהסתיידות בכליות. עם הזמן, זה יכול לפגוע בתפקוד הכליות, שעלול להגיע לשיאו באי ספיקת כליות.

ללכת על החבל הדק: הדרך קדימה

למרות שהמידע לעיל עשוי להישמע מדאיג, חיוני לגשת לתוספת ויטמין D בזהירות מושכלת. הטייק אווי הוא לא להתנער מתוספי מזון אלא לאמץ אותם בשיקול דעת.

חוסר ברזללפני התחלת משטר תוספי תזונה כלשהו, במיוחד כזה שעשוי לחרוג מהגבולות המומלצים הכלליים, התייעצו תמיד עם איש מקצוע בתחום הבריאות. ההדרכה שלהם תבטיח לך להפיק את היתרונות של ויטמין D מבלי לסטות בטעות לתחום של עודף ויטמין D.

לסיכום, ויטמין D, כמו כל דבר טוב, פועל על עיקרון המתינות. על ידי שמירה על מידע וערנות, נוכל לרתום את היתרונות העצומים שלו תוך התרחקות מהמלכודות הפוטנציאליות שלו. לכן, כשאתם מתחממים בשמש או מקפיצים את התוסף הזה, זכרו את האיזון ותנו לשמש לזרוח בהירה, אך לא מסנוורת מדי.

קרא גם

גיל המעבר

גלוטמין

המוגלובין נמוך

ויטמין D

מיכאל
מיכאל

מיכאל הוא מאמן כושר אישי מנוסה שעבד עם עשרות לקוחות ועזר להם לשפר את הרגלי התזונה שלהם, להכנס לכושר ולרדת במשקל.

אולי יעניין אותך...
מלון פארק מים
מלונות שאפשר לאכול בהם בריא

בעולם המהיר של היום, חופשות מציעות הזדמנות פז להיטען ולהתחדש. בעוד שרבים מקשרים נסיעות לפינוק ורוגע, ישנה מגמה הולכת וגוברת של חופשות בריאות המעניקות עדיפות

כמה ויטמין D צריך ביום
כמה חלבון שיער צריך

שיער מורכב בעיקר מחלבון המכונה קרטין, המהווה כ-95% מהמבנה שלו. הקרטין מורכב מ-15-20 סוגים שונים של חומצות אמינו, שהן אבני הבניין של החלבון. חלבון זה

פרוביוטיקה מומלצת לשיער בריא
האם יש קשר בין חלבון לנשירת שיער?

נשירת שיער יכולה להיות מעיקה, אך הבנת הגורם לה היא חיונית למציאת פתרונות. מחקרים מצביעים על קשר ברור בין צריכת חלבון לא מספקת לנשירת שיער.

לחץ על אחת התוויות להגדלה
דילוג לתוכן