שירות לקוחות:
שליח עד הבית חינם בקנייה מעל 250 שקלים!

פרוביוטיקה מומלצת למעי רגיז ומערכת העיכול

תסמונת המעי הרגיז (IBS) היא הפרעה כרונית במעיים-מוח שעלולה לגרום למגוון תסמינים לא נוחים של מערכת העיכול, כולל כאבי בטן ושלשולים, עצירות או שילוב של השניים. IBS יכול להפחית את איכות החיים, לעתים קרובות גורם להחמצת בית ספר או עבודה, ויכול להיות בעל השפעה כלכלית משמעותית.

רופאים מאבחנים IBS על ידי זיהוי תסמינים המפורטים בקריטריונים של רומא, קבוצה של אמצעי אבחון שפותחו על ידי קבוצה של יותר מ-100 מומחים בינלאומיים. בדיקות אבחון מוגבלות נעשות גם כדי לסייע במניעת מצבים אחרים שעלולים להופיע עם תסמינים דומים.

למרות שהסיבה המדויקת ל-IBS עדיין לא ידועה, מחקרים עדכניים מצביעים על כך שחוסר איזון במיקרוביוטה של המעיים (המיקרואורגניזמים החיים במערכת העיכול שלך) ומחסום מעיים לא מתפקד (שכאשר הוא פועל כראוי, עוזר לשמור על תוכן שעלול להזיק במעי תוך מתן אפשרות להזנה. להיספג בזרם הדם) עשוי להיות מעורב בהתפתחות של IBS אצל אנשים מסוימים. בשל כך, שיטות לשחזור המיקרוביוטה נחקרו כטיפול במצב זה.

באנר פרוביוטיקה

איזון החיידקים חשוב לבריאות המעיים

תהליכי עיכול רבים נשענים על איזון של חיידקים שונים, המצויים באופן טבעי במערכת העיכול. אם חיידקים אלו יוצאים מאיזון, עלולות להופיע הפרעות במערכת העיכול, אולי כולל IBS.

פרוביוטיקה, שהם חיידקים או שמרים הקשורים ליתרונות בריאותיים, עשויה לסייע בשיקום האיזון הזה. רוב הפרוביוטיקה המשמשת לטיפול ב-IBS נופלת לשתי קבוצות עיקריות: לקטובצילוס וביפידובקטריום. פרוביוטיקה זו נחשבת פרוביוטיקה מומלצת למערכת העיכול ולמעי רגיז. בין היתר, הם עשויים לחזק את מחסום המעי, לסייע למערכת החיסון בסילוק חיידקים מזיקים, ולפרק חומרים מזינים.

פרוביוטיקה עשויה להקל על תסמינים של IBS

המכללה האמריקאית לגסטרואנטרולוגיה ביצעה מטה-אנליזה של יותר מ-30 מחקרים, שמצאו כי פרוביוטיקה עשויה לשפר את התסמינים הכלליים, כמו גם נפיחות וגזים, אצל אנשים עם IBS. עם זאת, האיכות הכוללת של העדויות של מחקרים שנכללו במטה-אנליזה הייתה נמוכה, והמלצות ספציפיות לגבי שימוש בפרוביוטיקה עבור IBS נותרו לא ברורות.

בניסוי קליני שפורסם ב- Alimentary Pharmacology & Therapeutics, צריכה של Bifidobacterium bifidum MIMBb75 פעם ביום שיפרה באופן משמעותי את תסמיני ה-IBS הכוללים, כמו גם תסמיני IBS בודדים כולל כאבי בטן, נפיחות ודחיפות צואה.

מחקר שנערך לאחרונה מצא פרוביוטיקה לא פעילה מקלה על תסמיני IBS

כרוב כבוש

לאחרונה, הוכח כי Bifidobacterium bifidum MIMBb75 משפר את הסימפטומים של IBS, אפילו בצורתו המושבתת. במשך שמונה שבועות, ניסוי קליני כפול סמיות ומבוקר פלצבו שפורסם ב-Lancet Gastroenterology, החוקרים בדקו האם הצורה המושבתת בחום של Bifidobacterium bifidum MIMBb75 יכולה להקל על תסמיני IBS. (חיידקי Bifidobacterium bifidum שהושבתו בחום היו בלתי קיימא, אך שמרו על צורתם כמו גם על יכולתם להיצמד לתאי המעי).

בסך הכל, 443 חולים (גיל ממוצע 41, 70% נשים) חולקו באקראי לקבלת Bifidobacterium bifidum MIMBb75 או פלצבו פעם ביום. סך של 377 חולים (190 פרוביוטיים ו-187 פלצבו) השלימו את הניסוי. נקודת הסיום העיקרית הוגדרה כשיפור של 30% או יותר בכאבי בטן ולפחות “הקלה במידת מה” בתסמיני IBS הכוללים במשך ארבעה שבועות או יותר של משך המחקר של שמונה שבועות. הרבה יותר חולים שקיבלו את הפרוביוטיקה Bifidobacterium עמדו בנקודת הסיום העיקרית בהשוואה לחולים שקיבלו פלצבו (34% לעומת 19%). בנוסף, אחוז גדול יותר באופן משמעותי מהחולים שקיבלו את הפרוביוטיקה דיווחו גם על הקלה משמעותית בסימפטומים בהשוואה לפלסבו. לבסוף, תסמינים בודדים כולל נפיחות, שביעות רצון מתנועת המעיים ואיכות חיים השתפרו משמעותית גם עם Bifidobacterium bifidum MIMBb75 בהשוואה לפלסבו.

באנר פרוביוטיקה

יתרונות של פרוביוטיקה לא פעילה

בעבר, הסכמה כללית קבעה שרק לחיידקים חיים פעילים עשויות להיות השפעות מועילות. אבל תוצאות אלו מצביעות על כך ש-Bifidobacterium מושבת בחום יכול למלא תפקיד משמעותי בהקלה על תסמינים של IBS, תסמונת עם אפשרויות מוגבלות בדרך כלל להקלה.

זה חשוב מכיוון שלפרוביוטיקה לא פעילה יש כמה יתרונות פוטנציאליים על פני פרוביוטיקה פעילה. לדוגמה, סביר יותר שהם יהיו יציבים, במיוחד אם הם חשופים לחום מוגזם. גם פרוביוטיקה לא פעילה קלה יותר לסטנדרטיזציה מאשר פרוביוטיקה פעילה. פרוביוטיקה פעילה גם מעלה חששות עבור חולים שעלולים להיות רגישים לזיהום; פרוביוטיקה לא פעילה אמורה להפיג את החששות הללו. האם זנים אחרים של פרוביוטיקה מושבתת בחום ישפרו גם את תסמיני IBS עדיין לא ידוע.

מיכאל
מיכאל

מיכאל הוא מאמן כושר אישי מנוסה שעבד עם עשרות לקוחות ועזר להם לשפר את הרגלי התזונה שלהם, להכנס לכושר ולרדת במשקל.

אולי יעניין אותך...
האם גמגום זה תורשתי
 טיפול בגמגום

גמגום הוא הפרעת דיבור המתאפיינת בחזרות על צלילים, הברות או מילים, מתיחת צלילים והפסקות בתהליך הדיבור. אנשים הסובלים מגמגום יודעים מה הם רוצים לומר אך

האם פוקר יכול להיות בריא?

כשחושבים על פעילויות בריאות, כנראה שפוקר לא נמצא בראש הרשימה. זה ידוע יותר בחדרים מעושנים או בבוהק העז של אורות הקזינו מאשר ביתרונות הבריאותיים שלו.

איך לעצור התקף שיעול
שיעול נבחני

שיעול נובח יכול להדאיג ההורים לשמוע, במיוחד כאשר הוא נובע מהקטנים שלהם. הצליל הייחודי דומה לרוב לנביחה של כלב ים, ולמרות שהוא אופייני למדי, הבנת

לחץ על אחת התוויות להגדלה
דילוג לתוכן