שירות לקוחות:
שליח עד הבית חינם בקנייה מעל 250 שקלים!

האם פרוביוטיקה יכולה להזיק

מה זה פרוביוטיקה?

פרוביוטיקה היא (הם) מיקרואורגניזמים חיים, הנלקחים כתוספי מזון, המשמשים לתועלת הבריאותית. חלק מהמוצרים הפרוביוטיים הנפוצים כוללים יוגורטים ומזונות מותססים אחרים, או כדורים המכילים חיידקים נבחרים.

הבסיס לשימוש בפרוביוטיקה הוא התפקיד הטבעי שממלאים חיידקי המעי האנושיים בקידום בריאות האדם. חלק מהיתרונות שלהם כוללים ייצור של מוצרי תסיסה כמו חומצות שומן קצרות שרשרת, ויטמין K, עוזר לעכל שאריות מזון, שליטה בצמיחה של חיידקים מזיקים, או פתוגנים, ושמירה על שלמות הרירית.

באנר פרוביוטיקה

פרוביוטיקה משמשת למספר מצבים בריאותיים, כגון:

  • הפרעות עיכול כמו שלשול זיהומי, שלשול הקשור לאנטיביוטיקה והפרעות מעיים תפקודיות
  • מצבים אלרגיים כמו אטופיק דרמטיטיס וקדחת השחת
  • מחלות שיניים וחניכיים

הראיות התומכות בשימוש בהם מוגבלות, עם זאת, להפרעות תפקודיות של המעי. אנחנו עדיין לא יודעים הרבה על איזה סוג של חיידקים להשתמש, המינון הטוב ביותר או אוכלוסיית היעד. למעשה, ה-FDA לא אישר שום פרוביוטיקה לבריאות כלשהי עד כה בגלל היעדר כל הוכחה ניסיונית ליתרונות שלה. לכן הפרוביוטיקה אינה מוסדרת לחלוטין.

האם זה אומר שפרוביוטיקה אינה מזיקה?קימצ'י

התועלת או הסכנה של פרוביוטיקה תלויה במידה רבה במצב הבריאותי ובטיפול הקיים של הנוטל אותה. אצל אנשים בריאים, הם נחשבים בדרך כלל בטוחים, אבל כמה תופעות לוואי כמו נפיחות, גזים ושלשולים דווחו עם דלקת במעי, כמו בהפרעות מעיים תפקודיות.

אפילו בקבוצה זו, בטיחות לטווח ארוך מעולם לא נחקרה. רוב המחקר התמקד רק בשני סוגים של חיידקים, כלומר, Bifidobacterium ו-Lactobacillus. רבים אחרים הם בדרך כלל חלק מהתערובת, למרות שאנחנו לא יודעים אם הם יהיו שימושיים או מסוכנים.

לדוגמה, רק בגלל שזן אחד של חיידק מסוים כמו לקטובצילוס נמצא במעיים האנושיים בגיל מסוים, לא ניתן להבין שכל זני הלקטובצילים מועילים בכל הגילאים, ללא ראיות נוספות. עוד פחות זה אומר שניתן להשתמש בכל סוג של חיידקים מועילים כדי להשלים את פלורת המעיים בכל אוכלוסייה נתונה. פשוט אין ראיות להחליט על בטיחות הפרוביוטיקה.

מעניין שהפרופורציות היחסיות של חיידקים שונים במעי האנושי שונים לחלוטין מזה שנראה במודלים רבים של בעלי חיים המשמשים לחקר בטיחות פרוביוטיקה. לדוגמה, לקטובצילוס מהווה 63% מפלורת המעי הרגילה בעכבר, אך רק 0.05% במעיים האנושיים. Prevotella ו-Fecalibacterium מהווים 51% ו-49% מהחיידקים במעי האנושי, אך רק 0.9% ו-0.3% בעכבר בהתאמה.

ותוצאות עדכניות יותר מטכניקות כמו מטאגנומיקה מניבות תוצאות סותרות בהשוואה לתוצאות תרבית. לדוגמה, לקטובצילוס וביפידובקטריום נחשבו נמוכים יותר בחולים עם מחלת מעי דלקתית, מאשר בבקרות בריאות, אבל דגימות מברשת רירית מראות שההפך הוא הנכון.

באנר פרוביוטיקה

פרוביוטיקה יכולה להרוג

כאשר מדובר באנשים עם מחלות רפואיות קשות, אלו שחלשים מאוד, או שיש להם זיהומים חמורים, פרוביוטיקה עלולה להזיק. השימוש בהם דווח בדיווחי מקרים רבים כמוביל לאלח דם במצבים כאלה, לרבות בחולים חולים קשים, חולים לאחר ניתוח, תינוקות עם מחלות קשות, קשישים וחולים עם דכאות חיסונית.

מטופלים רבים בטיפול נמרץ פיתחו בקטרימיה או פטרייה לאחר מתן פרוביוטיקה. הסיכון גבוה יותר אם יש להם צנתר ורידי מרכזי. הזיהום יכול לגרום לאלח דם בחולים אחרים באותו מחלקה או חדר, אולי באמצעות אוויר, קצף או מגע יד.

לדוגמה, טיפול בפרוביוטיקה המכילה Saccharomyces cerevisiae (שמרי אפייה) הביא לפטריות הן אצל אלו שנטלו את זה והן אצל אחרים שלא. ידוע על כ-60 מקרים כאלה, כאשר כמעט שני שלישים נמצאים ביחידה לטיפול נמרץ. תכשירים מיובשים בהקפאה של פטרייה זו משמשים במספר מדינות למניעת שלשולים הנגרמים על ידי אנטיביוטיקה בחולי טיפול נמרץ, ולהפרעות דלקתיות במעי. האבקה עלולה להיות נישאת באוויר ולזהם את הצנתר הוורידי המרכזי, ולהוביל לזיהום מערכתי.

Bifidobacterium גם גורם לזיהום פולשני ואפילו אלח דם בחולים עם תפקוד חיסוני נמוך, בעוד שגם Bifidobacterium וגם לקטובצילוס קשורים לדיסביוזיס בחולים עם מחלות מעי דלקתיות. יש לנקוט זהירות בחולים אלו, במיוחד כאשר הם מטופלים בתרופות מדכאות חיסון.

השפעות שליליות אחרות שנצפו של פרוביוטיקה כללו סיבוכים בעור, אנדוקרדיטיס, העברת גנים מהפרוביוטיקה למיקרופלורה הרגילה של המעי של המטופל, הפרעות מטבוליות ותפקוד יתר של מערכת החיסון.

בחולי סרטן המטופלים באימונותרפיה עם מעכבי נקודת ביקורת נגד PD-1, יש להימנע מצריכת פרוביוטיקה מכיוון שהם יכולים להפחית את הסיכויים להפוגה.

גם הבטיחות של פרוביוטיקה בתינוקות, במיוחד בפגים, אינה מבוססת מכיוון שמערכת החיסון שלהם עדיין מתפתחת.

מיכאל
מיכאל

מיכאל הוא מאמן כושר אישי מנוסה שעבד עם עשרות לקוחות ועזר להם לשפר את הרגלי התזונה שלהם, להכנס לכושר ולרדת במשקל.

אולי יעניין אותך...
מלון פארק מים
מלונות שאפשר לאכול בהם בריא

בעולם המהיר של היום, חופשות מציעות הזדמנות פז להיטען ולהתחדש. בעוד שרבים מקשרים נסיעות לפינוק ורוגע, ישנה מגמה הולכת וגוברת של חופשות בריאות המעניקות עדיפות

כמה ויטמין D צריך ביום
כמה חלבון שיער צריך

שיער מורכב בעיקר מחלבון המכונה קרטין, המהווה כ-95% מהמבנה שלו. הקרטין מורכב מ-15-20 סוגים שונים של חומצות אמינו, שהן אבני הבניין של החלבון. חלבון זה

פרוביוטיקה מומלצת לשיער בריא
האם יש קשר בין חלבון לנשירת שיער?

נשירת שיער יכולה להיות מעיקה, אך הבנת הגורם לה היא חיונית למציאת פתרונות. מחקרים מצביעים על קשר ברור בין צריכת חלבון לא מספקת לנשירת שיער.

לחץ על אחת התוויות להגדלה
דילוג לתוכן