שירות לקוחות:
שליח עד הבית חינם בקנייה מעל 250 שקלים!

זרעי צ’יה – יתרונות, תופעות לוואי ומחקרים

זרעי צ’יה מזינים מאוד וכיף לאכול אותם. הם לוקחים חלק במגוון מתכונים, כולל פודינגים, פנקייקים ושייקים. לזרעי צ’יה יש את היכולת הייחודית לספוג נוזלים ולקבל מרקם ג’לטיני, ולכן משתמשים בהם לעתים קרובות כחומר עיבוי והם אף יכולים לשמש כתחליף טבעוני לביצים במוצרי מאפה מסוימים.

בנוסף לתכונות הג’ל והעיבוי שלהם, זרעי הצ’יה ידועים במגוון המרשים של חומרים מזינים ויתרונות בריאותיים פוטנציאליים. אבל בעוד שזרעי צ’יה יכולים להיות תוספת תזונתית מזינה עבור רוב האנשים, צריכת יתר שלהם עלולה לגרום לתופעות לוואי מסוימות.

במאמר זה נפרט את היתרונות והחסרונות של אכילת זרעי צ’יה.

זרעי צ’יה – יתרונות

יוגורט עם זרעי צ'יה

אחת הסיבות העיקריות שאנשים אוכלים זרעי צ’יה היא בגלל שהם מאוד מזינים. הם מספקים כמות טובה של סיבים, חלבון, שומנים בריאים ומיקר-נוטריינטים.

למעשה, 28 גרם בלבד של זרעי צ’יה מספקים עד 42% מכמות הסיבים היומית המומלצת, ובנוסף לכמות מכובדת מאוד של זרחן, מגנזיום, סידן וחומצות שומן אומגה 3. זרעי צ’יה עשירים גם בנוגדי חמצון, שהם תרכובות המספקות הגנה נגד סטרס חמצוני ומפחיתות את הסיכון למחלות כרוניות.

הודות לפרופיל התזונתי המצוין שלהם, זרעי צ’יה נקשרו ליתרונות בריאותיים רבים.

בנוסף, זרעי צ’יה הם אחד המקורות הטובים ביותר על בסיס צמחי של חומצות שומן אומגה 3, אשר הוכחו כמסייעות להעלאת כולסטרול HDL (כולסטרול “טוב”), להפחתת כולסטרול LDL (כולסטרול “רע”), להפחתת טריגליצרידים בדם והקלה על דלקת.

בצריכה מתונה, זרעי צ’יה יכולים בהחלט להועיל לבריאותכם.

 

זרעי צ׳יה – חסרונות

צריכת יתר של זרעי צ’יה עלולה לגרום לבעיות עיכול

זרעי צ’יה הם מקור טוב לסיבים, ומספקים 11 גרם סיבים בכל מנה של 28 גרם.

סיבים חיוניים לבריאות הגוף, תומכים בחיידקים המועילים במערכת העיכול, ובעלי תפקידים חשובים נוספים. עם זאת, יותר מדי סיבים עלול לגרום לבעיות עבור אנשים מסוימים כמו כאבי בטן, עצירות, שלשולים, נפיחות וגזים. זה יכול לקרות גם כאשר צריכת סיבים גבוהה משולבת עם צריכת מים לא מספקת, שכן מים חיוניים כדי לעזור לסיבים לעבור דרך מערכת העיכול.

אנשים הסובלים מחלות מעי דלקתיות כמו קוליטיס כיבית או מחלת קרוהן עשויים להזדקק לעקוב אחר צריכת הסיבים שלהם ולהגביל את זרעי הצ’יה במהלך התפרצויות המחלות. מחלות כרוניות אלו גורמות לדלקת ולהיצרות של מערכת העיכול, מה שעלול להוביל לתסמינים כמו כאבי בטן, דימומים, שלשולים וירידה במשקל.

מחקרים מצביעים על כך שצריכת סיבים גבוהה עשויה לסייע בהגנה מפני מחלות מעי דלקתיות בטווח הארוך. עם זאת, אלה שחווים התפרצויות של המחלות הכרוניות שלעיל צריכים להגביל את צריכת הסיבים שלהם לתקופות קצרות כדי להפחית את הסימפטומים. עבור רוב האנשים, ניתן למנוע תסמינים שליליים של צריכת סיבים גבוהה על ידי העלאת צריכת הסיבים בהדרגה ושתיית מים מרובה.

 

אכילת זרעי צ’יה עלולה לגרום לסכנת חנק

למרות שהם בטוחים עבור רוב האנשים, זרעי צ’יה עלולים לגרום לסיכון מוגבר לחנק. הקפידו לצרוך אותם בזהירות, במיוחד אם אתם מתקשים בבליעה. סיכון מוגבר זה נובע מכך שזרעי צ’יה יבשים מתנפחים וסופגים בערך פי 10-12 ממשקלם בנוזל כאשר הם נחשפים למים. תכונות הג’ל הללו יכולות להיות שימושיות כשמדובר בבישול או אפייה, אך יש להן פוטנציאל להיות לא בטוחים, שכן זרעי צ’יה יכולים להתנפח בקלות ולהידבק בגרון.

הקפידו תמיד להשרות זרעי צ’יה לפחות 5-10 דקות לפני שאתם אוכלים אותם. מומלץ לאנשים עם קשיי בליעה לנקוט משנה זהירות בעת אכילתם.

 

מחקרים מצאו כי צריכת ALA עשויה להיות קשורה לסרטן הערמונית

זרעי צ’יה מכילים כמות נאה של חומצה אלפא-לינולנית (ALA), סוג של חומצת שומן אומגה 3 שנמצאת בעיקר במזון צמחי. חומצות שומן אומגה 3 הן חלק חיוני מהתזונה והוכחו כתומכות בהיבטים רבים של בריאות, כולל תפקוד קוגניטיבי ובריאות הלב. ALA חשובה במיוחד למי שלא צורך דגים, מכיוון שניתן להמיר אותן לכמויות קטנות של חומצה דוקוסהקסאנואית (DHA) וחומצה איקוספנטאנואית (EPA). אלו הן שתי הצורות הפעילות של חומצות שומן אומגה 3, וניתן למצוא אותן בפירות ים.

למרות שחומצות שומן אומגה 3 מוכרות בדרך כלל כמועילות לבריאות, כמה מחקרים מצאו קשר בין צריכת ALA וסרטן הערמונית. למעשה, מחקר תצפיתי גדול שכלל 288,268 גברים הראה שצריכת ALA קשורה לסיכון מוגבר לסרטן ערמונית מתקדם.

מחקר תצפיתי נוסף הראה שאלו עם ריכוזי חומצות השומן אומגה 3 בדם הגבוהים ביותר היו בסיכון גבוה יותר לסרטן הערמונית, בהשוואה לאלו עם ריכוזי הדם הנמוכים יותר. עם זאת, ישנם מחקרים סותרים בנושא זה – מחקר אחר מצא גם כי חומצות שומן ALA עשויות להגן מפני סרטן הערמונית.

סקירה של חמישה מחקרים מצאה שאנשים שאכלו לפחות 1.5 גרם ALA ליום היו בסיכון מופחת לסרטן הערמונית, בהשוואה לאלו שאכלו פחות מ-1.5 גרם ליום.

מחקר גדול נוסף בקרב 840,242 אנשים הראה שצריכת ALA גבוהה יותר קשורה לסיכון נמוך יותר לסרטן הערמונית.

חשוב לזכור שמחקרים אלה בחנו רק את הקשר בין צריכת ALA וסרטן הערמונית. הם לא לקחו בחשבון גורמים אחרים שהיו יכולים לשחק תפקיד.

דרושים מחקרים נוספים כדי לבחון את הקשר האפשרי בין צריכת ALA לסרטן הערמונית.

 

אנשים מסוימים עלולים להיות אלרגיים לזרעי צ’יה

אנשים מסוימים עלולים לחוות תגובה אלרגית לאחר אכילת זרעי צ’יה, אם כי זה נדיר. תסמיני אלרגיה למזון עשויים לכלול הקאות, שלשולים וגירודים בשפתיים או בלשון. במקרים חמורים, אלרגיה למזון עלולה אף להוביל לאנפילקסיס, מצב מסכן חיים הגורם לקשיי נשימה וללחץ בגרון ובחזה.

אלרגיות לזרעי צ’יה הן נדירות אך קיימות. אם אתם מנסים זרעי צ’יה בפעם הראשונה וחווים תסמינים כלשהם של אלרגיה למזון, הפסיקו את השימוש מיד והתייעצו עם רופא.

 

אכילת יתר של זרעי צ’יה עלולה לגרום לאינטראקציות שליליות עם תרופות מסוימות

בעוד שזרעי צ’יה בטוחים לצריכה עבור רוב האנשים, יתכן שתרצו למתן כמויות אם אתם נוטלים תרופות לסוכר בדם או ללחץ דם. הסיבה לכך היא שאכילת יותר מדי זרעי צ’יה עלולה ליצור אינטראקציה שלילית עם ההשפעות של חלק מהתרופות הללו.

תרופות לסוכרת

מספר מחקרים הוכיחו שזרעי צ’יה יכולים להוריד משמעותית את רמות הסוכר בדם. הדבר נובע ככל הנראה מהכמות הגבוהה של סיבים בזרעי צ’יה, שמאטים את ספיגת הסוכר בדם ויכולים להפחית את רמות הסוכר בדם.

ברוב המקרים, אכילת כמויות מתונות של זרעי צ’יה יכולה לעזור לאנשים עם סוכרת לשמור על רמות הסוכר בדם. עם זאת, המינונים לאינסולין מותאמים אישית ומותאמים בקפידה כדי למנוע צניחה ועליות ברמת הסוכר בדם. אכילת כמות מופרזת של זרעי צ’יה עלולה לגרום לירידה ברמות הסוכר בדם ועשויה לפגום בהשפעות התרופות לסוכרת.

תרופות ללחץ דם

בנוסף להורדת הסוכר בדם, זרעי צ’יה יעילים בהורדת לחץ הדם. מחקר אחד הוכיח כי אכילת זרעי צ’יה במשך 12 שבועות הורידה את לחץ הדם, יחד עם סימנים של סוכר בדם ודלקת. הסיבה לכך היא שזרעי צ’יה עשירים בחומצות שומן אומגה 3, אשר הוכחו כמדללי דם ועשויים להפחית את לחץ הדם.

מחקר שנערך בקרב 90 אנשים עם לחץ דם גבוה מצא כי נטילת תוספי חומצות שומן אומגה 3 במשך שמונה שבועות הורידה את לחץ הדם הסיסטולי ב-22.2 מ”מ כספית ואת לחץ הדם הדיאסטולי ב-11.95 מ”מ כספית, בממוצע. עם זאת, האנשים במחקר זה היו גם בדיאליזה, כך שתוצאות אלו עשויות שלא להיות ישימות על האוכלוסייה הכללית.

אלה עם לחץ דם גבוה עשויים למצוא את היכולת של זרעי צ’יה להפחית לחץ דם רצויה. עם זאת, זרעי צ’יה עשויים לשפר את הפעילות של תרופות ללחץ דם, מה שעלול להוביל ליתר לחץ דם או לחץ דם נמוך.

לסיכום

זרעי צ’יה מזינים מאוד, מתהדרים בשורה ארוכה של יתרונות בריאותיים ויכולים להוות תוספת תזונתית בריאה עבור רוב האנשים. עם זאת, מידתיות בצריכה היא המפתח, שכן אכילה מרובה מדי עלולה לגרום לתופעות לוואי.

כדי למנוע זאת, התחילו עם 28 גרם ביום ובדקו את התגובה שלכם למאכל העל הזה, ובמידה והגוף שלכם מגיב אליו טוב, העלו את הצריכה שלכם בהדרגה. כמו כן, הקפידו לשתות היטב בזמן שאתם מעלים את צריכת הסיבים, והשרו את זרעי הצ’יה למשך 5-10 דקות לפני שאוכלים אותם.

אם תאכלו אותם במידה נכונה, זרעי צ’יה יכולים להיות תוספת מצוינת לתזונה בריאה ומאוזנת. עם זאת, אם אתם חווים תסמינים שליליים כלשהם לאחר אכילת זרעי צ’יה, הפסיקו לאכול אותם והתייעצו עם הרופא שלכם.

מיכאל
מיכאל

מיכאל הוא מאמן כושר אישי מנוסה שעבד עם עשרות לקוחות ועזר להם לשפר את הרגלי התזונה שלהם, להכנס לכושר ולרדת במשקל.

אולי יעניין אותך...
מלון פארק מים
מלונות שאפשר לאכול בהם בריא

בעולם המהיר של היום, חופשות מציעות הזדמנות פז להיטען ולהתחדש. בעוד שרבים מקשרים נסיעות לפינוק ורוגע, ישנה מגמה הולכת וגוברת של חופשות בריאות המעניקות עדיפות

כמה ויטמין D צריך ביום
כמה חלבון שיער צריך

שיער מורכב בעיקר מחלבון המכונה קרטין, המהווה כ-95% מהמבנה שלו. הקרטין מורכב מ-15-20 סוגים שונים של חומצות אמינו, שהן אבני הבניין של החלבון. חלבון זה

פרוביוטיקה מומלצת לשיער בריא
האם יש קשר בין חלבון לנשירת שיער?

נשירת שיער יכולה להיות מעיקה, אך הבנת הגורם לה היא חיונית למציאת פתרונות. מחקרים מצביעים על קשר ברור בין צריכת חלבון לא מספקת לנשירת שיער.

לחץ על אחת התוויות להגדלה
דילוג לתוכן