שירות לקוחות:
שליח עד הבית חינם בקנייה מעל 250 שקלים!

ויטמין B12 וחומצה פולית

לוויטמינים תפקיד מכריע בהבטחת תפקוד מיטבי של גופנו. בין אלה, ויטמין B12 וחומצה פולית בולטים בתפקידיהם האינטגרליים במספר תהליכי מפתח, מייצור תאי דם אדומים ועד בניית החומר הגנטי שלנו. מאמר זה מעמיק במשמעותם של ויטמין B12 וחומצה פולית, ומדגיש מדוע ומתי ייתכן שיהיה עליך להיבדק עבור רכיבי תזונה חיוניים אלה.

מהם ויטמין B12 וחומצה פולית?

ויטמין B12, הידוע גם כקובלמין, וחומצה פולית (או חומצה פולית) הם ויטמינים חיוניים שהגוף שלנו צריך כדי לתפקד בצורה תקינה. חומרים מזינים אלו הם מרכזיים ליצירת תאי דם אדומים, מרכיב אינטגרלי מהדם שלנו האחראי על הובלת חמצן. יתר על כן, שניהם ממלאים תפקיד מרכזי בבניית ה-DNA וה-RNA, אבני הבניין של התאים שלנו. בנוסף, ויטמין B12 תומך במערכת העצבים, ומבטיח שהיא פועלת בצורה חלקה, דבר חיוני לשמירה על הבריאות והרווחה הכללית שלנו.

מקורות לויטמינים אלו

בעוד שגופנו אינו יכול לייצר ויטמין B12 וחומצה פולית בעצמו, מזונות ותוספי מזון שונים יכולים לספק אותם:

  • ויטמין B12: ויטמין זה מצוי בשפע במוצרים מן החי, כולל דגים, בשר, ביצים ומוצרי חלב. מי שמעדיף תזונה צמחית יכול למצוא B12 בדגנים מועשרים ובתוספי תזונה.
  • חומצה פולית: נמצא באופן טבעי בירקות, פירות ושעועית בעלי עלים ירוקים, חומצה פולית מתווספת גם לדגנים ודגנים מועשרים, מה שמבטיח שאנשים יכולים להשיג חומר מזין זה גם אם הם לא צורכים את המקורות הטבעיים שלו.

תסמינים וסיבות לבדיקה

קביעת רמות ויטמין B12 וחומצה פולית חיונית, במיוחד אם קיימים תסמינים או מצבים מסוימים.

  • מחסור בוויטמין B12: התסמינים עשויים לכלול עייפות, כאבי ראש, חוסר תחושה בגפיים, בעיות זיכרון, מצבי רוח ואפילו קושי בהליכה.
  • מחסור בחומצה פולית: שלשול, ירידה במשקל ותסמינים מעורפלים אחרים, העלולים לנבוע ממצבים שונים, יכולים להעיד על מחסור בחומצה פולית בגוף.

גלוטמיןיתר על כן, תרופות ספציפיות עשויות להפריע לאופן שבו הגוף שלך סופג ויטמין B12 וחומצה פולית. במקרים כאלה, בדיקות קבועות הופכות חיוניות כדי להבטיח שרמות הגוף נשארות יציבות ובטווח המומלץ. יש לציין כי נשים בהריון או שחושבות להיכנס להריון צריכות לוודא שיש להן מספיק חומצה פולית בשל תפקידה בהתפתחות העובר.

תוצאות המבחן ומה הן מצביעות

ספק שירותי הבריאות שלך ימדוד את רמות הוויטמין B12 והחומצה הפולית בדמך, עם תוצאות מסופקות בננוגרם למיליליטר (ng/mL).

  • ויטמין B12: תוצאה אופיינית תרד בין 200-900 ננוגרם/מ”ל. רמות מתחת לזה עשויות להצביע על מצבים כגון אנמיה מזיקה, בעיות קיבה המשפיעות על הספיגה, או אפילו מחסור בחומצה פולית. הרגלי תזונה, במיוחד בקרב צמחונים או טבעונים, עשויים גם להוביל להפחתת רמות B12.
  • חומצה פולית: עבור בדיקות פלזמה בדם, טווח שבין 2-10 ננוגרם/מ”ל הוא תקין. עבור בדיקות תאי דם אדומות, הטווח הוא 140-960 ננוגרם/מ”ל. רמות נמוכות יכולות להיות תוצאה של תזונה לקויה, שימוש לרעה באלכוהול, בעיות ספיגה, או אפילו מחסור בוויטמין B12.

סיכום

בדיקות וניטור קבועים של ויטמין B12 וחומצה פולית יכולים להציע תובנות מעמיקות לגבי הבריאות הכללית של האדם. ויטמינים אלה הם יותר מסתם חומרים מזינים; הם חיוניים לתפקוד תקין של גופנו. הבנת המקורות שלהם, מודעות לתסמיני מחסור וביצוע בדיקה בעת הצורך מבטיחים שהגוף שלנו מקבל את הכמויות הנכונות של ויטמין B12 וחומצה פולית, ותומכים בבריאותנו וברווחתנו.

קרא גם:

מיכאל
מיכאל

מיכאל הוא מאמן כושר אישי מנוסה שעבד עם עשרות לקוחות ועזר להם לשפר את הרגלי התזונה שלהם, להכנס לכושר ולרדת במשקל.

אולי יעניין אותך...
מלון פארק מים
מלונות שאפשר לאכול בהם בריא

בעולם המהיר של היום, חופשות מציעות הזדמנות פז להיטען ולהתחדש. בעוד שרבים מקשרים נסיעות לפינוק ורוגע, ישנה מגמה הולכת וגוברת של חופשות בריאות המעניקות עדיפות

כמה ויטמין D צריך ביום
כמה חלבון שיער צריך

שיער מורכב בעיקר מחלבון המכונה קרטין, המהווה כ-95% מהמבנה שלו. הקרטין מורכב מ-15-20 סוגים שונים של חומצות אמינו, שהן אבני הבניין של החלבון. חלבון זה

פרוביוטיקה מומלצת לשיער בריא
האם יש קשר בין חלבון לנשירת שיער?

נשירת שיער יכולה להיות מעיקה, אך הבנת הגורם לה היא חיונית למציאת פתרונות. מחקרים מצביעים על קשר ברור בין צריכת חלבון לא מספקת לנשירת שיער.

לחץ על אחת התוויות להגדלה
דילוג לתוכן